Ilmailulinja Patria Pilot Training vieraana

Into Laitinen kaartaa Helsinki-Vantaan öisellä taivaalla

Suomalaisen ilmailun toiseksi suurimman toimijan Patria Aviationin Patria Training –yksikkö Helsinki-Malmin lentoasemalta kutsui Ilmailulinjan vieraakseen. Kutsun vierailuun esitti jo joulun odotuksessa yksikön eli Patria Pilot Training Oy:n vastuullinen johtaja Mikko Paronen. Osalle opiskelijoista Mikko onkin tuttu vierailuistaan lukion Ilmailupsykologian tunneilla.
Vierailulle valittiin etusijalla abiryhmä. Mahdollisimman suuren hyötykuorman takaajaksi otettiin mukaan innokkaimmat kakkosvuosikurssin opiskelijat.
Mikolle oli asetettu yleisesittelyn lisäksi toive kohtuullisesta tutustumisesta Pilot Training:in FNPT II simulaattoriin.

Ilmailulinjalaiset aamulenkin jälkeen

Lentoasemalla suoritetun aamulenkin jälkeen saavuimme edesmenneen Copterline Oy:n tiloissa jo toista vuotta toimivaan siiviililentäjiä kouluttavaan yksikköön.
Vierailijat ohjattiin vastuullisen johtajan toimesta luentotiloihin, jossa perehdyttiin ilmailun ammatilliseen koulutukseen. Esittelyn lopuksi opiskelijat pommittivat Mikkoa kysymyksillään. Ehkä kiperimmät kysymykset esitti opiskelija Frei, joka palkittiin Mikon toimesta ensimmäiseksi simulaattoripilotiksi.
Ennen simulaattorilentämistä käytiin tutustumassa yhtiön tiloihin ja kalustoon. Partia Pilot training Oy on uusimassa voimalla kalustoaan. Tutustuimme lähemmin amerikkalaisvalmisteiseen Cirrus SR22 GS G3-mittariharjoituslentokoneeseen.

Cirrukset tulivat osaksi kalustoa 2010 keväällä. Lähiaikoina tullaan peruskoulukone sveitsiläinen Bravo korvaamaan italialaisella uuden teknologian Tecnam P2002JF De Luxe –laivastolla. Ilmailulinjalaisille kone tulee olemaan sikäli tuttu, että omassa lentokoulutuskoneessamme käytetään samaa eli Rotaxin uuden sukupolven moottoriratkaisua. Myös kone-esittelyssä opiskelijat olivat hereillä ja esittivät mielenkiintoisia kysymyksiä.

Vastuullinen johtaja Mikko Paronen esittelee Cirrus-konetta
Kalustoon ja tiloihin tutustumisen viimeisenä kohteena oli FNTP II simulaattorihuone simulaattoreineen. Vastuullinen johtaja Mikko Paronen osoitti olevansa etuliitteensä mittainen vastuunsa tunteva varaamalla simulaattorin käyttöömme käytännössä koko päiväksi. Mikko toimi myös kärsivällisesti loppupäivän simulaattoriopettajan ominaisuudessa.
Ilmailulinjalaisten kunniaksi täytyy todeta heidän lentotaitonsa ja menetelmien hallinnan perustietonsa olevan vähintäänkin hyvätasoiset.

Liikennelentokone ATR –moodilla lennetyt laskukierrokset sujuivat mallikkaasti kahden hengen ilmailulinjamiehistöillä. Mallikkuutta korostanee se, ettei perehdyttämiskoulutusta edes ohjaamon laitteisiin juurikaan tarvittu. Ensin lennettiin visuaalissa (näkölento-olosuhteissa) laskukierroksia Helsinki- Vantaan 22 left –kiitotielle.

Kapteeni Frei joulutunnelmissa kaarrossa runway 22 left

Ilmailulinjalaisten hyvää tieto-taito tasoa kuvasi ehkä parhaiten opiskelija Aku Kajanille nakitettu vaativa, käsin ajettu ILS- lähestyminen minimisääolosuhteissa (pelkästään mittareiden avulla suoritettu lento ja laskeutuminen sääolosuhteissa, joissa ei näy mitään ulospäin). Käytännössä virheetön suoritus suunta-, korkeussäteen sekä nopeuden suhteen antoi ehkä taustalla seuranneelle vastuulliselle johtajalle, Mikollekin hiukan ajattelun aihetta.

Näiltä osin voi myös todeta, että ammatillisessa koulutuksessa ilmailulinjalta saaduilla tieto-taito- valmiuksilla on ihan oikeasti merkitystä. Linjan opetuksen yksi keskeinen päämäärä on antaa opiskelijalle hyvä mielikuva ammatillisesta koulutuksesta ja itse ammatista.
Vierailumme päätteeksi annoimme mitä suurimmat ja rehelliset kiitokset Patrian edustajalla. Virallisemmin protokollan mukaiset kiitokset lausui opiskelija Into Laitinen.

Matkan osatavoitteena oli myös survival- tyyyppinen ilman ravintoa selviytyminen vaikeissa olosuhteissa. Aiottua vaikeammaksi sen teki yllättäen tullut tieto Malmin lentoaseman ravintolan lopettamisesta. Osa opiskelijoista oli itse lyönyt mukaan haastetta pidättäytymällä jo aamulla kotona aamupalasta.
Tikkurilan paluumatkan tavoitteena ollut Mc Donalds osoittautui myös pelkoa herättäen virtuaaliseksi ja jatkoimme Lahtea kohti. Ennen Mäntsälää Tuuliruusu pelasti pizzoillaan. Matka, joka oli myös osa IL5 kurssia oli onnistunut.

Into Laitinen vastasi protokollasta Aku lentää vaativissa olosuhteissa